top of page
  • Гергана Димитрова

Компостерът на Слав и Леа

Updated: Jun 21, 2021

Привет, компостерю на Слав и Леа!

Представи ни се с няколко думи, моля.

Аз съм един бокаши компостер с две самоличности :D Иначе казано - две бокаши кофи, използвани последователно - когато едната се напълни с органика, в процеса влиза втората, а пълната си почива и се компостира на спокойствие. Понеже Слав си има градински компостер извън града, практикуваме следното: пълни се едната кофа, изсипва се в дворния компостер, междувременно започва пълнене на втората - заеме ли се и нейният обем, тя напуска София и т.н. През топлите месеци, когато храносмилам най-успешно, компостът в мен намаля обема си до ¼. Течността от органичните отпадъци, която се събира в кофата благодарение на двойното ѝ дъно, възлиза на около 400-800 мл. месечно. Тя има силна киселинност и сама по себе си не бива да бъде използвана в големи количества като тор. Затова Слав и Леа я разреждат с вода и експериментират с нея в градината. Така или иначе, отцедената маса също спада към “зелената” част от минивселената в един компостер.


Благодарности за подробния отговор!

А би ли издал и къде пребиваваш, когато си в града?

Живея на малка тераса с размери метър на метър (буквално). Но теснотията не е проблем - влизам в употреба и като помощна масичка, когато се налага. Малък съм и не ми е нужно много пространство, а това, че се затварям плътно, не позволява да отделям аромат. Все пак през топлите месеци започва леко да се долавя уханието на живота, който кипи в мен. Особено когато ме накарат да отворя уста, за да ме нахранят.


компостер, компостиране, бокаши, кофи
Двете лица на един компостер.

Кога и при какви обстоятелства се запознахте със Слав и с Леа?

Дойдох в живота им преди 3 години след аеробния компостер на терасата на Леа и покрай дворния компостер на Слав. От около 2 години работя за С. и Л. активно и с удоволствие.


Обръщат ли ти те достатъчно внимание?

Леа ме пълни, а Слав - празни :D Грижите им са разделени негласно и аз ги получавам ежедневно.


Какво ти приготвят за хапване?

Много черупки от домашните яйца на Слав, всякакви обелки от плодове и зеленчуци, тук-там по някоя загниваща ябълка, рядко се случва да ме захранват и със сух хляб. Покрай режима Хоум Офис има и утайка от кафе! Пробват се да ми дават обелки от цитруси и банани и аз съм ОК с това.


А какво не ти позволяват да вкусиш?

Аз съм веган суровояден компостер и в менюто ми няма готвена храна, млечни и животински продукти. Преди време Леа се опитваше да ме засища с хартия, но Слав я разубеди и този тормоз приключи бързо.


Боледувал ли си и как са те лекували?

Случва се да развия малко мухъл и плесен и знам, че това не се харесва на стопаните ми, но все още не сме се разбрали как това може да се предотврати. Ако вие, читателите на интервюто, имате идеи за цяр - моля, споделете.


Разкажи малко повече за отношенията си с близките на Слав и Леа.

Радват ли ти се те, или по-скоро те отбягват?

Всички ме приемат добре, но Слав и Леа са най-грижовни и заинтригувани от моето пребиваване на балкона им. Изработеното от мен отива в друг, по-голям компостер, и също е приемано радушно.


124 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page